»پخت غذاباروغنهاي مختلف«

همه ي ما مي دانيم چه غذاهايي براي سلامتيمان مفيد است—اما طريقه ي پختن اين غذاها هم به همان اندازه اهميت دارد. با اينهمه تنوع در روغن ها و کره ها که هر کدام ادعاي توجه کردن به سلامتي ما را دارند، از کجا بايد بدانيم که کدام بهتر است و از کدام بايد استفاده کنيم؟
در اين مقاله شما را با انواع روغن ها، کره ها و مارگارين آشنا مي کنيم، و طريقه ي استفاده ي هرکدام را برايتان شرح مي دهيم.

1-  روغن کانولا  

درباره :
روغن کانولا محصولي است که از هيبريداسيون کردن تخم شلغم روغني به دست مي آيد، اخيراً يکي از محبوب ترين روغن ها براي متخصصين تغذيه و پزشکاني که ادعا ميکنند خطر بيماري هاي قلبي را کاهش مي دهد شده است.

فوايد:     
حاوي ميزان کمي روغن اشباع مي باشد. 
حاوي ميزان زيادي روغن غير اشباع مونو مي باشد.
حاوي ميزان زيادي اسيد چرب امگا 3 مي باشد.
در مقايسه با روغنهاي ديگر، بهترين ترکيب اسيد چرب را دارا مي باشد.

*همه ي ما طبق تجربياتمان مي دانيم، چيزي که يکسري فايده براي سلامتيمان داشته باشد، از طرف ديگر مضراتي نيز برايمان دارد. روغن کانولا هم همينطور است. باوجود فوايد زياد آن، باعث مشکلات سلامتي زيادي هم مي شود. 

مضرات: 
قابليت فاسد شدن آن نسبت به ساير روغن ها بيشتر است.
وقتي در دماي بالا به آن گرما داده شود، دود ناشي از آن باعث ابتلا به سرطان ريه مي شود.
تحقيقات و آزمايشات نشان مي دهد که وقتي اين روغن را در دماي بالا گرما دهيم، سم ايجاد مي شود.
طريقه ي استفاده از اين روغن:  از روغن کانولا مي توان براي سرخ کردن غذا استفاده کرد. اما بايد ميزان کم تا متوسط به آن گرما دهيم.

غذاهاي مناسب براي اين روغن:
روغن کانولا مزه و بويي ملايم دارد، به همين دليل براي غذاهاي پر ادويه روغن مناسبي محسوب مي شود چون مزه ي اين روغن به هيچ وجه با مزه ي غذا مخلوط نمي شود. 

2- روغن زيتون 

درباره :
روغن  زيتون که همه جا به حافظ سلامتي معروف است، پرفروشترين روغن در آمريکا و ساير نقاط جهان شناخته شده است. آنچه باعث محبوبيت اين روغن شده است، طعم و بوي خاص و ترکيبات مفيد آن براي سلامتي مي باشد. 

فوايد: 
حاوي ميزان زيادي روغن غيراشباع مونو مي باشد. 
حاوي مواد شيميايي گياهي است که باعث کاهش کلسترول و خطرا ابتلا به سرطان مي شود.
حاوي ميزان زيادي آنتي اکسيدان است. 
دوام و مدت نگاهداري آن نسبت به روغن هاي ديگر بيشتر است و حتي مي توان آن را فريز کرد.

*گرچه فوايد روغن زيتون بسيار بيشتر از مضرات آن است، اما اين محصول هم ضررهايي دارد. 

مضرات: 
با گرم شدن، کمي از طعم و بوي اين روغن از دست مي رود.  
گرم شدن در دماي بالا مي تواند باعث بي ثباتي و ناپايداري روغن شود، که باعث ايجاد بيماري هاي قلبي در مصرف کنندگان شود.

طريقه ي استفاده از اين روغن:
 گرچه مي توان از اين روغن براي آشپزي استفاده کرد، اما اگر به صورت نپخته استفاده شود، سالم تر است مثلاً با سالاد يا در سُس هاي مختلف.اگر مي خواهيم از اين روغن براي غذا پختن استفاده کنيم، بهتر است از حرارت کم تا متوسط استفاده کنيم.

غذاهاي مناسب براي اين روغن:
 روغن زيتون طعم و بويي قوي دارد که باعث ميشود بتوانيم آن را در سُس هاي مختلف چه گرم و چه سرد ترکيب کنيم. همچنين هنگام استفاده آن در غذا پختن، مي تواند طعم خوبي کنار غذاهاي مديترانه اي (مثل غذاهاي ايتاليايي و يوناني) باشد. 

3-  روغن سويا   
 
درباره :
همانطور که از نامش پيداست، اين روغن روغني گياهي است که از سويا به دست مي آيد. به خاطر فوايدي که براي سلامتي دارد، اين روغن هم اخيراً جزء روغن هاي محبوب محسوب مي شود.

فوايد:    
حاوي ميزان زيادي اسيد چرب امگا3 مي باشد.
منبع خوبي براي ويتامين E محسوب مي شود. 
حاوي ميزان زيادي اسيد چرب غير اشباع پلي مي باشد.
اين روغن هم مثل ساير انواع روغن هاي گياهي، درکنار فوايدش، مضراتي نيز براي سلامتي دارد.

مضرات:
در دماي بالا قدرت پايداري ندارد.
تحقيقات و آزمايشات نشان مي دهد که وقتي اين روغن را در دماي بالا گرما دهيم، سم ايجاد مي شود.

طريقه ي استفاده از اين روغن:
  از اين روغن در مايونز و مارگارين استفاده ميشود، به همين خاطر ممکن است بدون اينکه اطلاع داشته باشيد از اين روغن به کرات استفاده کرده باشيد.    اين روغن براي سرخ کردن گوشت و سبزيجات انتخاب بسيار مناسبي است (البته فراموش نشود، در دماي بسيار کم). استفاده ي آن همراه با سالاد خوب نيست.

غذاهاي مناسب براي اين روغن:
 غذاهاي آسيايي، هندي و ساير غذاهاي ادويه دار  

4- کره

درباره :
بخوريم يا نخوريم؟ سالهاست که اين سوال فکر متخصصين تغيه و پزشکان را به خود مشغول کرده است. با اينکه اين ماده دشمن قلب شناخته شده است، اما اين روزها مصرف بسيار کم آن توصيه مي شود، چون در مقايسه با مارگارين بسيار راحت تر در بدن تجزيه مي شود.

فوايد:
 مزه ي خوبي دارد . منبعي براي ويتامين A و ويتامين هاي حلال چربي مثل E، K و D مي باشد.حاوي سلنيوم مي باشد که يک آنتي اکسيدان است. همچنين حاوي ايودين مي باشد که براي غده ي تيروئيد مفيد است.با مواد طبيعي ساخته مي شود.
*باوجود اين فوايد، کره مضرات بيشماري دارد. با توجه به چربي و کلسترول بالاي آن، هميشه توصيه مي شود که به ميزان بسيار کم استفاده شود.

مضرات:
حاوي ميزن زيادي روغن اشباع و کلسترول است. 
کالري بسيار بالايي دارد.

طريقه ي استفاده از اين روغن:
 از کره مي توان در غذا پختن استفاده کرد. همچنين از آن در سُس ها مختلف نيز بهره گرفت.

غذاهاي مناسب براي اين روغن:
 سُس هاي خامه اي، ماريناد گوشت، غذاهاي پخته و نان 

5. اسپري روغن گياهي مخصوص آشپزي

درباره :
اين روغن، براي آشپزي بسيار آسان است، چون مي توان بسيار ساده روغن را در کف ماهيتابه يا روي غذا اسپري کرد.

فوايد:
 استفاده ي آسان . ميزاني که از بطري بيرون مي آيد بسيار کم است به همين دليل چربي زيادي به غذا نخواهد داد.

مضرات:  
اکثر اين اسپري ها حاوي روغن هايي بسيار پرچربي مي باشد. به همين دليل اگر ميزان زيادي از آن را اسپري کنيد کالري بسيار بالايي مصرف خواهيد کرد.

طريقه ي استفاده از اين روغن:
 به جاي ريختن روغن از درون بطري روي ماهيتابه به ميزان زياد، مي توانيد هر اندازه که مايل بوديد از اين روغن روي غذا يا ماهيتابه اسپري کنيد.

غذاهاي مناسب براي اين روغن:
  بهتر است از اين نوع روغن به عنوان پايه استفاده کنيد تا مطمئن شويد که غذا به ماهيتابه يا قابلمه نچسبد. براي پختن سبزيجات يا گوشت بهتر است از کره با روغتن هاي ديگر استفاده کنيد. 

غذاهايتان را با بهترين روغن بپزيد 

حال با خود فکر مي کنيد که کدام نوع روغن را بايد استفاده کنيد. بهتر است انواع مختلف را خودتان آزمايش کنيد. ما معمولاً ترکيبي از همه ي روغن ها را براي داشتن يک رژيم متعادل توصيه مي کنيم.

استفاده از هر چيز در حد تعادل خوب است. روغن، کره يا مارگارين همه چربي و کالري بسيار بالايي دارند. پس بهتر است با توجه به نوع غذايتان، روغن مصرفيتان را انتخاب کنيد. و به ياد داشته باشيد: همان اندازه که نياز داريد، نه کمتر و نه بيشتر.


تهيه،جمع آوري و ويرايش شده توسط وبسايت دنياي علمي ، آموزشي و سرگرمي

پيشنهادات،انتقادات و نظرات خود را در باب اين مطلب و مطالب مربوطه به اين موضوع و يا كل محتواي وبلاگ،براي ما ارسال كنيد.
در صورت دلخواه در نظرسنجي سايت شركت كنيد
در صورتي كه لينك هاي سايت و يا هر گونه نقص و مشكلي در كار با سايت ما برايتان پيش آمد فورا به ما گزارش دهيد.ما پيگير نظرات شمائيم.


کلمات کليدي : ،،،،،