5 مكمل غذايي مورد نياز بدن

مردم زيادي اين روزها براي سالم ماندن، دست يافتن به اهداف ورزشکاري، مقابله با بيماري ها يا کنترل سندرم هاي خاص، به مکمل هاي غذايي رو آورده اند. بااينکه مکملها مي توانند در همه ي اين عرصه ها به ما کمک برسانند، اما انتخاب نوع مناسب و درست آن اهميت زيادي دارد. از اينرو، در اين مقاله سعي کرده ايم شما را در انتخاب مکمل هاي غذاييتان راهنمايي کنيم.  

*******************

مولتي ويتامين ها

مي توانيد هر پودر پروتئيني که مي خواهيد را مصرف کنيد، اما اگر ويتامين هاي لازم براي ساخت عضله و ساير بافتها به بدنتان نرسد، فقط پول و وقتتان را هدر کرده ايد. بااينکه تصور ميکنيد تغذيه تان کاملاً صحيح است، اما ممکن است همه ي مواد مغذي مورد نياز  از طريق رژيم غذايي به بدنتان نرسد. کمبود ويتامين و مواد معدني در برخي غذاها ميتواند دلايل مختلفي داشته باشد که خاک نامرغوب، ذخيره ي ضعيف يا پخت نادرست از آن جمله است.
به طور کلي، مصرف يک قرص مولتي ويتامين در روز از مشکلات بسياري جلوگيري ميکند. به طور مثال، محققان کلينيک مايو مصرف مولتي ويتامين ها را براي حفظ سلامت اسپرم توصيه مي کنند. همچنين ويتامين B، کورتيزول تنظيم کننده سطح انرژي بدن را تنظيم مي کند. مولتي ويتامين ها براي عمل کردن ساير مکمل ها در بدن نيز مفيد شناخته شده اند.
دوز مصرفي: روزانه يک عدد مولتي ويتامين

سلنيوم
اين ماده ي معدني با راديکال هاي آزاد مقابله ميکند و درنتيجه مي تواند براي دفاع از سرطان هاي مختلف مفيد باشد. تحقيقات نشان داده اند که مردهايي که ميزان اين ماده ي معدني در بدنشان بيشتر بوده، تا %48 کمتر به سرطان پروستات پيشرفته مبتلا مي شوند. همچنين براساس آزمايشاتي که روي افراد سيگاري که از اين مکمل غذايي استفاده مي کردند انجام گرفت مشخص شد که اين ماده مي تواند از ابتلا به سرطان ريه نيز جلوگيري کند. اما اين به آن معنا نيست که نبايد سيگارتان را ترک کنيد! در تحقيق ديگري که اخيراً در سيتل انجام گرفت، مشخص شد که خوردن مولتي ويتامين ها در تقويت قدرت مقابله سلنيوم با سرطان ها، مؤثر است. اين ممکن است بنا به اين واقعيت باشد که مولتي ويتامين ها حاوي حداقل 30 واحد بين المللي (IU) ويتامين E مي باشند که اصلي ترين کوفاکتور سلنيوم است. گوش به زنگ تحقيقات و دانستني هاي جديد درمورد اين ماده ي معدني مفيد باشيد و در مصرف آن سهل انگاري نکنيد. 
دوز مصرفي: روانه 70-40 ميکروگرم

اسيد فوليک
اين ويتامين B يکي از بهترين پيشگيرنده هاي سکته است. درسطح کم، جريان خون بدن را روان نگه مي دارد و اجازه ي توقف به آن نمي دهد. اما چطور؟ فوليک اسيد، هومو سيستئين که ترکيبي مرتبط با بيماري هاي قلبي و آلزايمر است را حل مي کند. تحقيقات نشان مي دهد که مرداني که از دوز بالاي اسيد فوليک استفاده مي کنند، نسبت به کساني که فقط مقدار کمي از اين ماده را مصرف ميکنند، تا %30 کمتر به سکته مبتلا مي شوند. اما اين همه ي فوايد اسيد فوليک نيست. تحقيقات جديد آلماني ها نشان داده است که اسيد فوليک مي تواند باعث افزايش عملکرد شناخت شود، حتي در افراد ميانسال. همچنين به بدن براي هضم، استفاده، و سنتز پروتئين هايي که باعث رشد ماهيچه ها مي شود کمک ميکند. اسيد فوليک در توليد گلوبول هاي قرمز خون نيز لازم است و همچنين در بالا بردن سطح انرژي و عملکرد سيستم قلبي-عروقي نيز تاثيرگذار است. و بالاخره اسيد فوليک از سوزش قلب جلوگيري ميکند و جايگزين مواد مغذي از دست رفته بدن مي شود که همه ي اينها باعث مي شود سيستم گوارش بهتر کار کند.براي اينکه از همه ي اين فوايد بهره ببريد لازم نيست دوز بالايي از آن را مصرف کنيد. مقدار کم از اين ماده که به صورت روزانه مصرف شود نيز کافي است.
دوز مصرفي: روزانه 400 ميکروگرم

استيل-ال-کارنيتين 
اين آمينواسيد بيشتر ازاينکه به شش تکه کردن عضلات شکمتان کمک کند، قواي مغزيتان را تقويت مي کند. درواقع، استيل-ال-کارنيتين مي تواند تاثيرات آلزايمر را در بدن کُند کند. تحقيقاتي نشان مي دهد که موش هاي آزمايشگاهي که از اين ماده استفاده کردند در تست هاي حافظه بهتر عمل کردند. اما چرا؟ اينطور به نظر مي رسد که کارنيتين با بالا رفتن سن در بافت ها کاهش پيدا مي کند و تاثير برخي از غشاهاي هسته اي را پايين مي آورد. اين ماده به ويژه در کساني که به آلزايمر مبتلا مي شوند، بسيار کم است. وقتي اين ماده را که در بدن رو به تحليل بوده است را به آن برسانيم، عملکرد مغز و شناختتان بهتر خواهد شد.استيل-ال-کارنيتين همچنين در کمک به ذخائر بدن و توليد انرژي نيز موثر است و همه ما مي دانيم که داشتن انرژي کافي در يادگيري امري حياتي است. اين مکمل را نيز مثل ساير مکمل ها نيازي نيست با دوز بالا مصرف کنيد تا از کليه ي فوايد آن بهره مند شويد. اما مصرفتان بايد ثابت و پايدار باشد.
دوز مصرفي: روزانه 100 تا 400 ميکروگرم

کلسيم 
اين ماده ي معدني فوايد بسيار زيادي دارد که از جمله ي آن استخوان سازي، کمک به کاهش وزن، و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده و کلسترول است. تحقيقات نشان داده است که 1000 ميکروگرم کلسيم تا %7 کلسترول ليپوپروتئين پر چگالي (که کلسترو خوبي است) را در بدن افزايش مي دهد. همچنين ثابت شده است که کلسيم در سلامت استخوانها به ويژه براي افرادي که تابه حال دچار شکستگي استخوان شده اند، لزايمر را در بدن کند کند. بسيار تاثيرگذار است. کلسيم باعث مي شود که دوباره دچار شکستگي استخوان نشويد. بهتر است که کلسيم مصرفي خود را با ويتامين D ترکيب کنيد که آن هم براي حفظ سلامت استخوانها و سلامت کلي بدن بسيار مفيد است. گرچه نور خورشيد بهترين راه براي جذب ويتامين D  است، محققان دانشگاه هاوارد دريافته اند که  در عرض جغرافيايي 40 درجه نور خورشيد به اندازه کافي براي ساخت ويتامين D در بدن قدرت ندارد. به همين دليل براي اين منظور نيز مي توانيد از مکمل استفاده کنيد.

دوز مصرفي: 500 ميکروگرم سيترات کلسيم به اضافه ي IU 125 ويتامين D دوبار در روز
«از اخبار مکمل ها آگاه باشيد» 

گرچه آخرين اخبار مربوط به مکمل ها دائماً در تغيير است، مهم است که همواره از اين تغييرات و ويتامين ها و قرصهايي که روزانه مصرف مي کنيم آگاه باشيم. وب سايت کلينيک مايو مي تواند منبع بسيار خوبي براي اطلاع يابي در اين زمينه باشد. ميتوانيد با پزشکتان هم در اين رابطه مشورت کنيد و اطلاعات لازم را از او کسب کنيد .

************************موضوع كلي اين بخش*************************

سلامت و بهداشت
مطالب موضوعي درباره تغذيه و خوراك
گياهان دارويي



«حتما نظرات و پيشنهادات و انتقادات خود را در باب اين مطلب بيان نمائيد.»
تهيه و جمع آوري شده توسط وبسايت دنياي علمي ، آموزشي و سرگرمي


کلمات کليدي : ،،